• język migowy
  • e-mail
  • telefon: +48 32 43 12 946
  • lokalizacja
  • BiP
Strona główna/Dla Uczniów/Jak rozmawiać z dziećmi o emocjach i uczuciach?

Jak rozmawiać z dziećmi o emocjach i uczuciach?

Jak rozmawiać z dziećmi o emocjach i uczuciach?

Emocje to odczucia świadome, bądź nieświadome, które składają się z pobudzenia pozytywnego (tj. radość, spokój) lub negatywnego (tj. złość, strach). Emocje nie tylko warunkują nasze zachowanie, ale mają również wpływ na zdrowie i funkcjonowanie całego organizmu.

Przygotuj się do rozmowy z dzieckiem:

  • Zadbaj o odpowiednią atmosferę. Wyodrębnij miejsce, w którym będziecie mogli spokojnie przeprowadzić rozmowę.
  • Dopasuj słownictwo do wieku dziecka.
  • Zapytaj co dziecko wie na dany temat.
  • Zapewnij, że dziecko może dopytywać.
  • Skoncentruj się na tym, co dziecko ma do powiedzenia.
  • Ogranicz natłok myśli.
  • Odpowiadaj konkretnie, nie wybiegaj za bardzo do przodu.
  • Pozwalaj na wyrażanie emocji.
  • Uświadom, że w Internecie możemy spotkać się z nieprawdziwymi informacjami (tzw. fake newsami), których celem jest wprowadzenie odbiorcy w błąd.
  • Zachęcaj do kolejnych rozmów w razie potrzeby lub wątpliwości.

Czego nie robić podczas rozmowy z dzieckiem?

  • Nie naciskaj.
  • Nie oceniaj.
  • Nie bagatelizuj.
  • Nie osądzaj.
  • Nie krytykuj.
  • Nie potępiaj.

O czym należy pamiętać?

  • Bądź cierpliwy.
  • Słuchaj uważnie.
  • Zachowaj spokój.
  • Wykaż zrozumienie.
  • Bądź otwarty.

Jak opanować emocje? Efektywne sposoby na rozładowanie napięcia:

  • Wspólna aktywność fizyczna: np. wyścigi, podskoki, skoki w dal.
  • Czytanie książek.
  • Spotkanie z koleżankami i kolegami.
  • Granie w gry planszowe.
  • Zabawa z pupilem.
  • Słuchanie muzyki.
  • Wałkowanie, ugniatanie czy rolowanie mas plastycznych (ciastolina, masa solna, plastelina).
  • Taniec w rytm muzyki.

Pamiętaj, że konkretne zachowania dzieci mogą wynikać ze strachu, niezrozumienia oraz obaw przed tym, co odczuwają. Najlepszym rozwiązaniem na rozwianie wszelkich wątpliwości jest rozmowa, która stanowi podstawę udanych relacji z dzieckiem.

 

Opracowanie: psycholog szkolny - Justyna Łasica

do góry