Październik w świetlicy
Październik w świetlicy
Październik jest miesiącem jesieni dlatego też zajęcia świetlicowe intensywnie i aktywnie koncentrowały się w tym czasie na tej porze roku.
Na zajęciach uczniowie poznali podstawowe gatunki grzybów jadalnych oraz przyswoili wiedzę na temat znaczenia wszystkich grzybów w życiu lasu i jego mieszkańców. Na październikowych zajęciach manualnych oraz plastyczno-technicznych wykonane zostały przez dzieci liczne prace, dotyczące motywów i darów jesieni - wesołe dynie z bibuły, grzybki z plasteliny i korka, sowy z szyszek, jeżyki z ziemniaków, zapałek, dynioliny oraz nasion słonecznika. Podczas pogodnego popołudnia uczniowie w czasie spaceru po okolicy zebrali piękne kolorowe liście, które posłużyły im do wykonania jesiennych dekoracji.
Uczniowie uczęszczający do świetlicy uczyli się jak zrobić bransoletki z kolorowych gumeczek, z włóczki oraz z makramy. Rozwijali także cierpliwość składając origami.
Październikowe jesienne nietypowe święta, które obchodziliśmy w świetlicy to Dzień Spadającego Liścia, Światowy Dzień Drzewa oraz Światowy Dzień Owoców i Warzyw. W czasie obchodów tego ostatniego święta dzieci miały okazję podzielić się z rówieśnikami wiedzą na temat wartości odżywczych owoców i warzyw, pokosztować ich smaków z zasłoniętymi oczami i samodzielnie wykonać przepyszne kolorowe owocowe szaszłyki. Chłopcy i dziewczynki doskonale wykonali to zadanie, pamiętali o podstawowych zasadach bezpieczeństwa i higieny podczas kontaktu z żywnością - w tym miejscu nawiązaliśmy do Światowego Dnia Mycia Rąk.
W październiku nie mogliśmy również zapomnieć o Dniu Gier Planszowych, które podczas całorocznych zajęć świetlicowych zajmują jedno z czołowych miejsc obok zajęć ruchowych, manualnych, czytelniczych czy konstrukcyjnych. Podczas trzeciego tygodnia miesiąca udało nam się zagrać prawdopodobnie we wszystkie gry planszowe i karciane, w które wyposażona jest świetlica. Graliśmy podczas zastępstw świetlicowych w starszych klasach oraz na zajęciach porannych i popołudniowych z grupami młodszymi. Uczniowie wybierali gry do wspólnej zabawy według upodobań lub znajomości ale także byli śmiałkowie, którzy chętnie podejmowali zabawę w zupełnie nowe, nieznane im jeszcze gry czy łamigłówki. W ten sposób zapewnialiśmy naszym mózgom niezłą "gimnastykę". Wspólna gra miała wpływ na nawiązywanie relacji ze zróżnicowaną wiekowo grupą uczniów przebywających w świetlicy ( starsi uczyli różnych gier młodszych).
Zajęcia z wykorzystaniem dużego zasobu gier planszowych były też okazją do przełamywania naszych oporów czy nieśmiałości - zachęcani i dopingowani przez rówieśników, nabieraliśmy wiary i pewności siebie oraz chętniej sięgaliśmy po nowe gry, chcąc poznać ich zasady i spróbować czegoś nowego przez co wiele z nich zdecydowanie przypadło nam do gustu.
To był dobry jesienny czas.
D. Machulec, U, Walczok