Sale dostosowane do potrzeb uczniów
SALA DOŚWIADCZEŃ w naszej szkole jest wspaniałą, „magiczną” alternatywą dla codziennych zajęć, świata pełnego nadmiaru bodźców. Zajęcia w tej sali są dla uczniów z problemami dydaktyczno-wychowawczymi są chwilą oddechu i zapomnienia. Światło wspomaga stymulację rozwoju zmysłów, pozwala poznawać nowe bodźce, zapewnia przyjemność wrażeń wzrokowych, pobudza wyobraźnię, napędza chęć komunikacji.
W sali doświadczeń wzbogacamy stymulację rozwoju dziecka, dostarczamy do układu nerwowego bodźce bardzo korzystnie wpływające na pamięć i koncentrację, a przede wszystkim na chęć podejmowania aktywnych działań. Stosowanie efektów świetlnych wywołuje wysoki poziom koncentracji i motywacji, dodatkowo rozwija umiejętności motoryczne i stymuluje percepcję wizualną i dotykową, tworząc efekt nieskończonej przestrzeni.
Uczniowie podczas zajęć uwalniają się od niezrozumiałego dla nich świata, mają okazję sami wybrać przyjemne bodźce i pozostać przy nich tak długo, jak tego potrzebują. Zyskują także poczucie kontroli i sprawstwa nad tym, co ich otacza, odnajdując samych siebie, co ułatwia mim aktywną pracę na zajęciach rewalidacyjnych.
Sala 31 na drugim piętrze w naszej szkole wykorzystywana jest do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Jest systematycznie doposażana w nowe sprzęty, ciekawe pomoce dydaktyczne, gry, loteryjki, układanki, klocki oraz zabawki edukacyjne.
Celem zajęć organizowanych dla uczniów o specjalnych potrzebach jest wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju, a w szczególności rozwijanie oraz doskonalenie:
- umiejętności służących zdobywaniu wiedzy (czytanie, pisanie, liczenie),
- umiejętności nawiązywania oraz utrzymywania poprawnych kontaktów z innymi dziećmi, a także dorosłymi,
- poczucia przynależności do społeczności szkolnej, środowiska lokalnego, regionu i kraju
- stymulowanie procesów poznawczych tj. spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, wyobraźnia.
Podczas pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych wykorzystywane są: ekran multimedialny, laptop oraz programy multimedialne. Nasz szkoła posiada programy z serii mTalent, czyli najnowocześniejsze oprogramowanie wspierające terapię różnych zaburzeń i dysfunkcji np: zestaw interaktywnych ćwiczeń wspomagających usprawnianie i rozwój percepcji słuchowej, a także wspierający koncentrację uwagi opartej na analizatorze słuchowym albo ćwiczeń wspomagających usprawnianie i rozwój percepcji wzrokowej oraz produkt przeznaczony do diagnozy, profilaktyki i terapii dysgrafii oraz nauki pisania i rozwijania motoryki małej.
Dużym zainteresowaniem na zajęciach cieszy się też Magiczny Dywan. Jest to interaktywna pomoc dydaktyczna rozwijająca dużą motorykę, koordynację wzrokowo-ruchową, spostrzegawczość czy refleks.Obraz wyświetlany ze specjalnie zaprojektowanego rzutnika wprowadza dzieci w magiczny świat przygody i rozwija zdolności poznawcze.
Udział w tych zajęciach oraz wykorzystanie zaplecza dydaktycznego motywuje i pobudza do dalszej aktywności, eliminuje lęki, wywołuje radość i zadowolenie u uczniów. Po wysiłku można się wyciszyć i odprężyć w kąciku relaksacyjnym.
D. Morciniec - Otremba