Kosmiczne dziedzictwo Mikołaja Kopernika.
W związku z inauguracją Roku Mikołaja Kopernika w 550 rocznicę jego urodzin, rozpoczęłam w świetlicy cykl zajęć o Kosmosie. Dzieciom została przybliżona postać Mikołaja Kopernika wielkiego polskiego astronoma oraz jego teoria heliocentryczna - „Wstrzymał Słońce ruszył Ziemię”, która została opisana w dziele „De revolutionibus orbium colestium”, a całkowicie zaprzeczała teorii geocentrycznej rozwiniętej w starożytności, gdzie „ Ziemia stoi a wszystko kręci się wokół niej”. Teoria heliocentryczna była odważną teorią, która mocno wstrząsnęła ówczesnym światem, bo burzyła dotychczasową wizję wszechświata.
Dużym zainteresowaniem dzieci cieszył się film, którego bohaterem był robot humanoidalny, przedstawiający postać Mikołaja Kopernika. Postać ma 190 cm wzrostu i 100kg wagi. Ma wbudowany moduł językowy, który pozwala na zadawanie pytań. To obecnie najpopularniejszy moduł językowy GPT3 - Generative Pre-treained Transformer. Chłopcy z zachwytem zobaczyli film dwa razy. Zaznaczyli, że kiedyś pojadą do Centrum Mikołaja Kopernika w Warszawie i zadają kilka pytań astronomowi.
Zwróciłam również uwagę uczniów na kosmiczne dziedzictwo Mikołaja Kopernika. Oglądaliśmy zdjęcia łazika Perserveranse, który wylądował na Czerwonej Planecie w zeszłym roku, akurat w 549 rocznicę urodzin wielkiego astronoma. To bardzo ważny moment dla nauki, bowiem udany lot największej sondy na Marsa byłby niemożliwy, gdyby M.Kopernik nie udowodnił, że „Ziemia i inne planety krążą wokół Słońca”.
W kolejnym dniu na bazie rysunków, zdjęć modeli pojazdów kosmicznych dzieci zobaczyły schemat pierwszej w świecie stacji orbitalnej, powstałej z połączenia statków „Sojuz I” i „Sojuz 5”. Poznali pionierów lotów kosmicznych: Jurija Gagarina, Walentynę Tierieszkową oraz polskiego kosmonautę Mirosława Hermaszewskiego.
Punktem kulminacyjnym był film „ Apollo 11 - lot na Księżyc”, gdzie zobaczyli między innymi amerykańskich astronautów, którzy postawili stopy na Srebrnym Globie, byli to Neil Armstrong i Edwin „Buzz” Aldrin.
Na zakończenie cyklu chętni uczniowie zaprojektowali i wykonali własne pojazdy kosmiczne i łazik do penetracji różnych Planet. Zwieńczeniem tematyki związanej z Kosmosem była niezaplanowana, aczkolwieksensacyjna wizyta dzieci w Planetarium „Orbitek”, gdzie utrwaliły sobie poznaną wiedzę o planetach Układu Słonecznego.
U. Strzelczyk